štednja je strani pojam / Od 2010. godine država je na nabavu novih vozila potrošila ukupno 750 milijuna kuna!

Problem bi već bio znatno manji kada bi se, primjerice, ministri pri nabavci službenog auta ponašali i kao prilikom kupnje privatnog

20.2.2018.
19:56
VOYO logo

Danas se bavimo opsjednutošću hrvatskih političara skupim autima na naš račun.
Jedna od prvih stvari čim dođu na vlast je nabaviti skupi, veliki, po mogućnosti crni automobil. Ako su u hijerarhiji više, veći su i zahtjevi za dodatnom opremom koji cijenu znaju dići i duplo od osnovne.

Ako su štićene osobe ili čak samo ravnatelji HZZO-a  aute nakite bljeskalicama koje koriste da bi neometano prošli ondje gdje svi drugi čekaju u redu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prava opsjednutost  hrvatskih političara službenim automobilima na naš račun  i to iz bilo koje garniture i stranke, od općinske razine sve do Banskih dvora, zaista je nevjerovatna  - jer u proteklih osam godina za nabavu su potrošili čak 100 milijuna eura.’

Hrvatski političari vole skupe i snažne aute. A na svoj - očito - fetiš vole trošiti novac poreznih obveznika. 750 milijuna kuna. Toliko je preko natječaja Središnjeg državnog ureda za javnu nabavu potrošeno na nova vozila u proteklih osam godina. S time se moglo napraviti više od 6 modernih škola.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Samo lani planirano je 13 milijuna kuna za dvije blindirane limuzine, a  početkom veljače raspisan je novi natječaj za leasing 62 auta za potrebe MUP-a i MORH-a vrijedan više od 30 milijuna kuna. Među njima opet vip limuzine - ovog puta njih 10.

“Sve se to prikazuju na jasan i transparentan način i nema nikakvog skrivanja od javnosti”, rekao je Zdravko Marić, ministar financija, 8.2.2018.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kriteriji - najmanje 280 konjskih snaga, pogon na sva četiri kotača, zatamnjena stakla, zavjesice, led plave i crvene bljeskalice te zvučni uređaj. Boja mora biti crna metalik, a sva sjedala, naravno, grijana. U Saboru smo pitali zastupnike što oni misle o tome.
Saborska zastupnica Sanja Putica navodi kako o novim automobilima ništa ne zna, ali zato za njih zna bivši ministar policije Vlaho Orepić. Misli da potreba postoji, ali da bi to moglo i skromnije.

“To podrazumijeva određene tehničke uvjete, pa i aute određenih specifikacija, međutim sve naše potrebe pa i te trebamo jednostavno uskladiti s mogućnostima države u ovom trenutku”, kazao je Vlaho Orepić (NEZ), saborski zastupnik i bivši ministar.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

S njim se slažu i ostali bivši ministri.

“Da li baš moraju biti s određenim trozonskim klimama, felgama boje antracita to baš i ne”, komentirao je Predrag Matić, (SDP), saborski zastupnik i bivši ministar.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Pozivam premijera Plenkovića da među svojim članovima HDZ-a skupi donacije ako želi kupiti ovako skupe automobile. Jasno da se mogu kupiti i jeftiniji automobile”, kazao je Mirando Mrsić (SDP), saborski zastupnik i bivši ministar.

Kontroverze s omiljenim statusnim simbolom hrvatskih političara sežu još u mandat Ive Sanadera kojem je, navodno uz pomoć 4 milijuna kuna iz crnog fonda HDZ-a, Robert Ježić kupio superluksuzni BMW, koji je mogao izdržati i napad granatama. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Bivši premijer na suđenju u slučaju FIMI MEDIA tvrdio je da je to bilo potrebno zbog njegove sigurnosti, a sugerirao mu je to, tvrdio je, i Ivan Jarnjak.

Međutim, Sanader je činjenicu da je blindirani BMW iz 2004. godine zamijenio novim, skrivao. Pa su tako na novi stavljene tablice starog auta. Kada je sve dospjelo u javnost, auto je vraćen proizvođaču.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Građane je razljutila i bivša SDP-ova sisačko-moslavačka županica. Dok je sve u Sisku i oko njega propadalo, ona se po jednoj od najsiromašnijih hrvatskih županija vozila u najnovijem, lusksuzno opremljenom Audiju A6, vrijednom 430 tisuća kuna.
“Je li umjesno imati tako skup auto? Pa gledajte, pitanje može biti postavljeno i dobro je postavljeno, odgovori mogu biti različiti. Možete reći i da i ne birači će odlučiti, ljudi će odlučiti, da li je umjesno ili nije”, rekla je Marina Lovrić Menzel, bivša sisačko-moslavačka županica, 23.10.2013.

Ljudima nije trebalo puno da zaključe da nije umjesno, pa su u znak prosvjeda pred zgradom županije - županici ostavili igračke svoje djece, gomilu plastičnih autića.
Posebno su bili ogorčeni roditelji djece s posebnim potrebama koji su županicu tražili za pomoć, ali su dobili odbijenicu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Kada smo pričali sa našom županicom  jednom o mobilnim timovima, prvi otpor koji je pružen je bilo prema tome, koliko upravo ti auti koštaju i da je to nemoguće ostvariti”, kazala je Dijana Smajo, majka djevojčice s posebnim potrebama, 2.11.2013.

Nakon neprestanog pritiska javnosti i medija, županica je na kraju ipak vratila automobil leasing kući uz obećanje da će dvije dosad plaćene rate podmiriti iz svojega džepa.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Protiv nje su najglasniji bili iz HDZ-a, iako je baš njihov gradonačelnik Vinkovaca istodobno na natječaju tražio limuzinu vrijednu 437 tisuća kuna. Sedam automobila za 800 tisuća kuna tada je nabavljao i HNS-ov varaždinski župan.

“Koristit će se uglavnom za posao legalizacije i potrebe županije. Neću koristiti ja te automobile”, izjavio je Predrag Štromar (HNS), ministar graditeljstva i bivši varaždinski župan, 26.11.2013.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pola milijuna kuna na auto je htio potrošiti HNS-ov gradonačelnik Varaždina Goran Habuš, a 360 tisuća za službeni terenac kanio je izdvojiti šef SDSS-a Milorad Pupovac.

“Nabavili smo auto koji je srednje vrijednosti i sposobnosti, onakav kakav nam je potreban za terenski rad”, rekao je Milorad Pupovac, predsjednik Srpskog narodnog vijeća, 8.11.2013.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Obojica su, opet nakon pritiska javnosti, na kraju odustali od auta. Psihologinja Majda Rijavec kaže kako su auti najlakši način pokazivanja moći.

“Možete imati skupu kuću ili skupo opremljen stan ili umjetnine, ali to malo ljudi vidi - samo oni koji dolaze kod vas. Ali u autu ste stalno”, kazala je Majda Rijavec, psihologinja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U manjim mjestima je to još izraženije, dodaje, jer se svi znaju i onaj tko je bio isti kao i drugi - odjednom postaje nešto više.

“Vi kad vidite osobu koja vozi skup auto ili ima skup sat vi automatski razmišljate: Tko je to? To je neka važna osoba, to je neka moćna osoba, takva osoba sigurno ima veze”, rekla je Majda Rijavec.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tako se 2014. godine Milan Bandić našao usred skandala kada je raspisao natječaj za 33 nova auta vrijedna gotovo 11 milijuna kuna. Za sebe i suradnike Bandić je rezervirao nekoliko auta vrijednih 300 tisuća kuna te je htio samo najbolje od dodatne opreme poput grijanih kožnih sjedala, crne metalik boje ili 11 zvučnika u jednom autu.
“Neću se u te tehničke detalje zanimati. Ali oni su jako važni i dižu cijenu. Ali zato smo uzeli nižu klasu automobila i 20 posto uštedjeli. Imate još pitanja? Pa onda ste mogli uzeti još nižu klasu. Mogli smo i u tačkama se vozit. Kad vi budete gradonačelnik vozit ćete se u tačkama”, izjavio je Milan Bandić, (BM 365), gradonačelnik Zagreba, 6.4.2014.

Za bahatost je Bandića tada prozivao njegov sadašnji koalicijski partner.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“To pokazuje kada pogledate specifikacije što su gospoda tražila, njihovu socijalnu neosjetljivost, obzirom na gospodarsku situaciju u Hrvatskoj i gradu Zagrebu”, komentirao je Andrija Mikulić (HDZ), predsjednik zagrebačkog Gradskog odbora HDZ-a, 6.4.2014.

Bandiću je tada u jednom trenutku pred novinarima izletjela i jedna riječ koja potvrđuje da je natječaj možda pisan isključivo za jednog proizvođača.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Koliko je lako natječaje namjestiti po tehničkim kriterijima, objašnjava nam kolega Kristijan Tičak.

“Primjerice ako znate da taj auto ima najveći prtljažnik u klasi i vi definirate da sve ispod toga ne može proći na natječaju za kupnju toga vozila, za korištenje ttoga vozila, i samim time ste eliminirali svu konkurenciju u klasi”, kazala je Kristijan Tičak, glavni urednik magazina Auto, motor i sport.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Da je takva rabota auti ili već postala standard, priznaje i Predrag Matić.

“Kad se rade ta ograničenja tada oni stave da gepek mora biti dugačak 154 centimetra i vjerovali ili ne to je samo uvijek jedan te isti proizvođač”, rekao je Predrag Matić.

Bandić je na kraju odustao od nabave, ali samo dvije godine poslije, ni mjesec dana nakon što je luksuznu limuzinu probao na zagrebačkom Autoshowu u društvu predsjednice...

Grad je raspisao natječaj vrijedan 40 milijuna kuna za 277 vozila u kojem traži i jedan automobil za njega.

No prema specifikacijama auto može biti i Audi i Mercedes. Ne čudi stoga pozornost koju je Bandić izazvao kada se nedavno u javnosti pojavio s Mercedecom E klase daruvarskih tablica. Navodno zamjenski zato jer je njegov Audi A6 bio na servisu. Da se opravda, Bandić je sazvao i press konferenciju - u garaži gradskog poglavarstva.

“Pred vama prisežem s obzirom da se ovo dogodilo, da ću, čim zatopli malo, mjesec dana, zavjetovati se da ću ići pješke od Bužanove u gradsku upravu”, Milan Bandić, 23.1.2018.

Iako su svi ovi slučajevi potaknuli inicijativu da se ograniči iznos koji bi državni dužnosnici smjeli potrošiti na aute...

“Jer što je pozicija veća, izgleda da su potrebni i snažniji okovi da spriječe njihovo bahato ponašanje”, rekao je Goran Marić, ministar imovine i bivši saborski zastupnik, 8.11.2013.

Ali od toga nije bilo ništa, a javnost je nedugo nakon te inicijative ubrzo šokirala nabava 11 novih Audija A6 za ministre vlade Zorana Milanovića. Neki od onih koji su se u njima trebali voziti, u tome nisu vidjeli rasipništvo.

“Je li Vam neugodno? Hoćete da dođem kočijom u ministastvo?”, odgovorio je Željko Jovanović.

Jovanović se zbog izjave uskoro javno posipao pepelom, a pridružio mu se i tadašnji premijer, Zoran Milanović

“To nije u redu, to je previše, dakle moguće je i za duplo manje novaca dobiti dobar auto, međutim rađeno je sve u skladu s općim aktim”, kazao je Zoran Milanović, 17.2.2014.

Ubrzo je počelo i prebacivanje odgovornosti. Ministrima je na kraju zabranjeno da se ubuduće voze u višoj srednjoj klasi pa je 11 audija stajalo u garažama sve dok nije odlučeno da ih se prebaci u MUP, a da se ministri i dalje voze u Škodama Superb.
Problem nije samo cijena novih auta, već i što s njima dužnosnici rade. Tako je otkriveno i da je bivši ministar zdravlja Siniša Varga službenim autom s vozačem otišao na skijanje.

Na skijanje je otišao i bivši predsjednik Sabora, Željko Reiner. Akademiku se nije čekalo na graničnom prijelazu Bregana pa je iskoristio pravo, kao štićena osoba, da u pratnji policije izbjegne gužvu.

“Vozio sam se u svom vlastitom autu, vozila me moja supruga. Ako netko pokušava od toga bilo što napraviti, onda se očito malo zeznuo”, rekao je Željko Reiner, 2.1.2016.

Bljeskalice je, jer tako piše u nekom pravilniku, upalio čak i bivši ravnatelj Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje Fedor Dorčić. Zloupotreba pratnje, ali i zvučne i svjetlosne signalizacije nisu ništa novo, objašnjava nam stručnjak za sigurnost Mate Laušić.

“Imao sam u praksi slučajeva da mnogi kada su došli na neku funkciju niske razine - gradonačelnik i tako dalje, prvo što te traže je daj mi plavu lampu, daj mi montiraj sirenu”, rekao je Mate Laušić, stručnjak za sigurnost.

Problem je i što Hrvatska ima 428 općina i 21 županiju. Kada se zbroje svi koji imaju pravo na službeni auto plus njihovi zamjenici i pomoćnici, ne čudi da se samo za održavanje devet i pol tisuća državnih vozila na godinu potroši više od 350 milijuna kuna. Tičak kaže da za službene aute treba ustanoviti kriterije prema tome za što auto nekom političaru treba.

Da problem itekako postoji, ustanovila je i Državna revizija koja je upozorila da nisu propisani način i uvjeti obnavljanja voznog parka, da nije utvrđen okvirni broj potrebnih vozila kao ni njihova opravdanost. Da postupci javne nabave i utvrđivanje potreba traju predugo te da ne postoje evidencije korištenja vozila, kao ni potrošnje goriva.

“Ono što je sasvim jasno da kada se odlučite da koristite taj automobil da to ne koristite na račun proračuna RH već na račun vaše plaće. Ako se odlučite za drugi vid prijevoza opet naračun vaše plaće, a ne na račun poreznih obveznika”, izjavio je Mirando Mrsić.

No, njih se ionako ništa ne pita sve do izbora pa će Plenkovićeva vlada ipak ići u nabavu limuzina s početka priče. A šale na račun kritičara iste su bio ministar Željko Jovanović ili Lovro Kuščević.

Plenkovićeva vlada u toj utakmici ipak zaostaje za istočnim susjedima. Pa im je tako usred Zagreba predsjednik Srbije Aleksandar Vučić obrisao nos s milijun kuna vrijednim Audijem A8 L, blindiranoj  limuzini koja čak ima i sustav za gašenje požara te pretinac s kisikom u slučaju kemijskog napada. 

Ništa čudno jer i naši i njihovi političari baštine tradiciju bivše države i njezinih funkcionera.

“Naš mentalitet je takav da se mi divimo takvim ljudima. Mnogi ljudi će reći: ‘Došao je na takvu poziciju i gle budalu - nije iskoristio’ ili: ‘Pa bio bi budala da nije iskoristio. Neće se valjda predsjednik ovog ili onog voziti u nekakvom ovakvom ili onakvom autu.’ A zašto ne bi? Ako se, ne znam, premijeri Švedske, Finske ili Nizozemske voze biciklom”, rekla je Majda Rijavec, psihologinja.

Problem bi već bio znatno manji kada bi se, primjerice, ministri pri nabavci službenog auta ponašali i kao prilikom kupnje privatnog. Jer, osim Zdravka Marića i Predraga Štromara, ostatak Plenkovićeva kabineta posjeduje aute stare po 10 i više godina, a svi zajedno vrijede manje od jedne nove limuzine koja se nabavlja. No, tuđi novac uvijek je lakše trošiti.

Sve priče iz Potrage možete pratiti i na njihovoj službenoj Facebook stranici Potraga.

FNC17
Gledaj uživo 1.lipnja
VOYO logo